81 ildeki İl Göç İdaresi Müdürlüklerinin adres ve iletişim bilgileri, Göç İdaresi Başkanlığı’nın resmi internet sitesinde ([www.goc.gov.tr](http://www.goc.gov.tr)) “İletişim” ve “Taşra Teşkilatı” başlıkları altında yer almaktadır.
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ile evli yabancılar, vize veya ikamet izni ihlali durumunda ülkeden ayrılmak zorundadır. Ülkeden ayrılmanın mümkün olmadığı durumlarda, ilgili İl Göç İdaresi Müdürlüğü ile iletişime geçebilirler.
Aynı öğretim kurumunda fakülte veya bölüm değişikliği ile aynı ilde öğretim kurumu değişikliği durumunda öğrenciliğe ara verilmemesi ve süresinde bildirimde bulunulması kaydıyla mevcut ikamet izni geçerliliğini korur. Bu yabancılar bulundukları il göç idaresi müdürlüğüne 20 iş günü içerisinde bölüm/fakülte/okul değişikliğini bildirmelidir. İkamet izni öğrenim süresinden kısa ise iznin bittiği tarihten itibaren öğrenim süresi kadar uzatılır. Farklı bir ilde öğrenime devam edilecek olması durumunda öğrenime devam edilecek il valiliğince mevcut ikamet izni kesilerek yeni öğrenim süresi kadar ikamet izni düzenlenir.
İlk başvuruda bulunan yabancılara randevu gününde il göç idaresi müdürlüğü tarafından ikamet izni müracaat belgesi düzenlenmektedir. Uzatma başvurularında müracaat belgesi sistem tarafında otomatik olarak düzenlenir. Bu belgenin il göç idaresi müdürlüğü tarafından onaylanması gerekmektedir. Bu müracaat belgesi ve harç makbuzlarının onaylı örnekleri kişilere her defasında 15 gün içerisinde dönmek şartıyla çoklu çıkış-giriş hakkı sağlamaktadır.
Aile ikamet izni başvurularında adli sicil kaydı destekleyici olacak şahıs için istenmektedir.
Apostil şerhi bir belgenin geçerliliğinin tasdik edilerek başka bir ülkede yasal olarak kullanılmasını sağlayan belge onay sistemidir.
Apostil anlaşmasına taraf bir ülke vatandaşı iseniz belgeyi teslim aldığınız ülke makamlarınızdan talep etmeniz gereklidir. (Apostil Anlaşmasına taraf ülkeler listesi Adalet Bakanlığının sitesinde yer almaktadır.)
Türk Kurumlarında kullanılabilmesi için yeminli Türkçe tercümesinin noter tarafından onaylatılması gerekmektedir.
3. kişinin (akraba dışında) yanında kalınacak olması halinde yanında kalınan kişinin noter onaylıtaahhüdü (yanında kalınan kişinin evli olması halinde ayrıca eşinin de noter onaylı taahhüdü) aranır.
Şartlarını taşıması taktirinde destekleyici kendisinin veya eşinin yabancı çocuğu veya 18 yaşını doldurmuş olsa bile kendisinin veya eşinin bağımlı çocuğu için Aile ikamet izni başvurusunda bulunma hakkına sahiptir. Aile ikamet izni şartları taşınmıyor ise amaçlarına uygun farklı bir ikamet izni için başvuruda bulunabilirler. Değerlendirme İl Göç İdaresi Müdürlüğü tarafından yapılmaktadır.
On beş günlük sürenin aşılması halinde vize genel hükümlerine göre işlem yapılır. 10'uncu madde gereğince yüz seksen günde doksan gün kalma hükmü saklıdır.
e-Devlet üzerinden temin edilen resmî kurumlarda kullanılabilir ibareli belgeler kabul görecektir.
Kısa dönem ve öğrenci ikamet izinlerinde e-İkamet sisteminde sigorta türünde 18 yaş altı ve 65 yaş üstü olanlar seçeneği seçilmelidir. Aile ikamet izninde destekleyicinin tüm aile bireylerini kapsayan geçerli bir sağlık sigortası yaptırması şarttır. Ebeveynlerinden bağımsız geliri yada mal varlığı olmayan 18 yaşından küçük yabancıların uzun dönem ikamet izni alma imkanı bulunmamaktadır. 65 yaş üstü kişilerin ise uzun dönem ikamet izinlerinde sigorta yaptıramadıklarına dair belge getirmeleri yeterlidir.
Eksik belgelerin tamamlanabilmesi için idarece 30 güne kadar süre verilebilir. Eksik belgelerinizi belirlenen süre zarfında tamamlamamanız halinde başvurunuz işlemden kaldırılacaktır.
Evli iki yabancının aile ikamet izni müracaatında bulunmak istemesi halinde, (ülkemizde en az bir yıl ikamet izni ile kalmış olması veya çalışma izni olması kaydıyla) yabancılardan birinin diğerine destekleyici olması gerekeceğinden, bu yabancılara aynı anda aile ikamet izni düzenlenme imkânı bulunmamaktadır.
Yabancılar, ikamet izninin verilmesine esas olan gerekçenin sona ermesi veya farklı bir gerekçenin ortaya çıkması hâlinde, yeni kalış amacına uygun ikamet izni talebinde bulunabilir. Geçiş başvurusu olarak yapılması gerekmektedir.
İkamet izni için başvuracak yabancılarda, talep ettikleri ikamet izni süresinden altmış gün daha uzun süreli pasaport ya da pasaport yerine geçen belgeye sahip olmaları şartı aranır. Dolayısıyla geçerlilik süresi sona ermiş pasaport ile ikamet izni başvurusu yapılamaz. (e-İkamet sisteminden süresi geçmiş pasaport ile ikamet izni müracaatında bulunulabilir. Geçerlilik süresine yeni pasaportunuzun geçerlilik süresini yazabilirsiniz. Ancak yabancının ikamet izni değerlendirilirken talep ettikleri ikamet izni süresinden altmış gün daha uzun süreli pasaport ya da pasaport yerine geçen belgeye sahip olmaları şartı aranır.)
Kısa dönem ve öğrenci ikamet izinlerinde idarece bilgi ve belge talep edilmedikçe yabancının beyanı yeterlidir. Aile ikamet izninde destekleyicinin, toplam miktarı asgari ücretten az olmamak üzere ailedeki fert başına asgari ücretin üçte birinden az olmayan gelirinin olması şarttır. Uzun dönem ikamet izninde ise yeterli ve düzenli bir gelirinizin olması gerekmektedir. Yeterli ve düzenli bir gelirin tespitinde ise aylık asgari ücret tutarında gelirinizin olması kabul edilebileceği gibi, gelir getiren bir taşınmazınızın bulunması, banka hesabınızda ülkemizde geçiminizi sağlamaya yeteceğine kanaat sağlayan paranızın bulunması gibi durumlar da kabul edilebilmektedir.
İkamet izni başvuruları, başvurunun işleme alınmasından itibaren en geç doksan gün içinde sonuçlandırılır. Doksan günlük süre, bilgi ve belgelerin tam olarak yetkili makama teslim edildiği tarihten başlar. Sürenin uzaması halinde yabancıya bilgi verilir.
Emekli tanıtım kartı ve emekli aylığı tahsis belgesi, banka hesap cüzdanı, uluslararası kredi kartı, üzerinde haciz bulunmadığı ibaresini içeren güncel onaylı gelir belgesi, kaşeli imzalı şirket yazısı, banka mevduat gelirini gösteren belge, kalacağı süre için bankada tutulan meblağı belirten belge, kira geliri söz konusu ise gayrimenkulün tapusu ve 2 yıldan eski olmayan kira kontratı, serbest meslek sahipleri için; sahibi ya da ortağı olunan firmaya ilişkin vergi levhası fotokopisi, ticaret sicil gazetesi, imza sirküleri, son 3 yıla ait vergi dairesi ya da yeminli mali müşavirlik onaylı bilanço ve gelir tablosu, cari yıl mizanı, Esnaf ve Sanatkarlar Odasına kayıt belgesi ya da faaliyet belgesi istenebilir. Gelir beyanını gösteren belgenin yurt dışından temin edilmesi halinde yeminli tercüman vasıtasıyla Türkçe tercümesinin noter onaylı örneği getirilmelidir.
Talep edilen süreden en az 60 gün daha uzun süreli pasaport ya da pasaport yerine geçen seyahat belgesi sahibi olmanız gereklidir.
İkamet izni talebinin reddi, iznin uzatılmaması veya iptali, yabancıya ya da yasal temsilcisine veya avukatına tebliğ edilir. Tebligatta, yabancının karara karşı itiraz haklarını etkin şekilde nasıl kullanabileceği ve bu süreçteki diğer yasal hak ve yükümlülükleri de yer alır. Ayrıca ikamet izni başvurusunun reddedilmesi halinde 6 ay içerisinde aynı kalış amacıyla başvuru yapılamamaktadır. Yasal süreniz devam etmekteyse farklı bir kalış amacıyla başvuruda bulunabilirsiniz.
Hayır, başvurular www.goc.gov.tr adresi üzerinden ücretsiz yapılmakta ve randevu alınmaktadır.
İkamet izni harcı ile belge bedelini, E-İkamet sistemi üzerinden kredi kartıyla sanal POS kullanarak, süreksiz vergi tahsil eden vergi dairelerine, Hazine ve Maliye Bakanlığı veznelerine veya Maliye Bakanlığının anlaşmalı olduğu bankalara (Ziraat Bankası, Vakıf Bank, Halk Bank) başvuru numaranızı bildirerek ödeyebilirsiniz. Bankalarda yapılacak ödemeler için kullanılan kodlar şu şekildedir: Kart Bedeli: 9207, Vize Harcı: 9234 , İkamet Harcı Bedeli: 9233.
İkamet izni için müracaat ettikten sonra, ikamet izni belgesinin çıkmasını beklemeden tekrar dönmek üzere kısa süreliğine Türkiyeden ayrılacak yabancılar, talep ettikleri ikamet izni süresinin içinde olmak ve harç makbuzlarını (harçtan muaf olduğu belgede belirtilenler hariç olmak üzere) ibraz etmek kaydıyla ikamet izni müracaat belgeleriyle sınır kapılarından çıkışta cezalı ikamet harcı ödemeden ülkeden çıkış; on beş (15) gün içinde döndükleri takdirde de vizeye tabi ülke vatandaşları olsalar dahi vize almadan ülkeye giriş yapabileceklerdir. Müracaat Belgesi her defasında 15 günden fazla yurt dışında kalmamak kaydıyla çoklu çıkış-giriş hakkı sağlamaktadır.
Yabancılar, e-ikamet sistemi üzerinde başvurularını tamamladıktan sonra gerekli olan belgeler ilgili başvuru formlarında belirtilmektedir. Ayrıca e-ikamet sistemi ekranında istenen belgeler olarak da yer almaktadır. YİMER 157 aranarak da belgeler hakkında detaylı bilgi alınabilir.
İkamet izni, vize ya da vize muafiyeti süresinin sona erdiği tarihten, talep halinde müracaat tarihinden itibaren başlatılır. Süresi uzatılan ikamet izni, önceki izin süresinin sona erdiği tarihten itibaren başlar.
Başkanlığımız yabancılara ilişkin iş ve işlemlerde üçüncü gerçek kişi ve/veya tüzel kişiler ile çalışmamaktadır. Lütfen ikamet izni başvurunuzu bizzat yapınız ve üçüncü gerçek veya tüzel kişilere itibar etmeyiniz.
İkamet izni başvurularının yabancı tarafından bizzat yapılması esastır. Bu başvurular, yabancının yasal temsilcisi veya vekâletnameye haiz avukatı aracılığıyla da yapılabilir.
İkamet izni belge bedeli ve harç bedelleri maliye veznelerine, süreksiz vergi tahsil eden vergi dairelerinie ya da Maliye Bakanlığı ile anlaşmalı bankalara (Ziraat Bankası, Vakıf Bank, Halk Bank) yatırılmaktadır. Ödemeler için kodlar şu şekildedir: Kart Bedeli: 9207, Vize Harcı: 9234 , İkamet Harcı Bedeli: 9233.
İkamet izni belgenizde yer alacak fotoğrafınızın son 6 ay içinde çekilmiş, fonu beyaz ve biyometrik olması gerekmektedir. Ayrıca 4 adet örneği randevu tarihinde istenmektedir.
Yabancılar, e-İkamet sistemi üzerinde başvurularını tamamladıklarında ödemeleri gereken harç miktarı hesaplanmaktadır. Ayrıca başvuru formu üzerinden de kontrol sağlanabilir.
İkamet izni ilk başvurularında, geçiş başvurularında ve uzatma başvurularında harç ve kart bedeli randevu tarihinden önce ödenmelidir.
Daha önce sisteme girerken pasaport numaranızı nasıl yazdıysanız o şekilde yazmanız gerekir. Başvuru numarası, iletişim tercihiniz ve de pasaport numaranızı ( veya Yabancı Kimlik Numarası) girerek erişim sağlamayı denemelisiniz.
İkamet izni kartının kaybolması, çalınması, hatalı olması veya yıpranması hallerinde ikamet izni belgesi yeniden düzenlenir. İkamet izin belgesinin kaybolması, çalınması veya yıpranması hâllerinde ikamet izin belgesinin ücreti tam; bu iznin harcı ise yarım harç olarak alınır. Karakol aracılığıyla kayıp tutanağı tutturulmalıdır. Sonra kayıp tutanağı, biyometrik fotoğraf ve adres kayıt sistemine kayıtlı olunduğunu gösteren belge ile beraber ikamet edilen ildeki İl Göç İdaresi Müdürlüğüne gidilmelidir.
e-İkamet.goc.gov.tr üzerinden online başvuru yapıldıktan sonra seçilen randevu gününde istenen belgeler ile randevuya gitmek gerekmektedir, başvuru ilgili İl Göç İdaresi Müdürlüğü tarafından olumlu olarak değerlendirildikten sonra kişinin ikamet izni kartı belirtmiş olduğu adrese gönderilir.
İkamet izni süresince barınma, iaşe veya sağlığa ilişkin giderleri ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca karşılanan yabancılardan maddi imkânın tespiti ile geçerli sağlık sigortası şartı aranmaz. Gerektiğinde ilgili hastaneden veya kamu kurum ve kuruluşundan yabancının tedavisine ilişkin bilgi veya belge istenebilir.
İkamet izni başvuruları henüz yurt dışından alınmamaktadır. Yurt dışında bulunduğu sürede ikamet izni süresi biten yabancılar, iki ülke arasındaki vize rejimine göre ülkemize giriş yaptıktan sonra elektronik ortamda ikamet iznine başvurabileceklerdir. Ayrıca yabancının yasal temsilcisi veya vekâletnameye haiz avukatı aracılığıyla da yapılabilir. Ancak bu durumda 6458 sayılı Kanunun 97'nci maddesine istinaden yabancının da başvuruda hazır bulunması istenebilir.
İnsani ikamet izni, diğer ikamet izni türlerine başvuruda aranan şartlar aranmaksızın, İçişleri Bakanlığının onayı ile valiliklerce bir yıl süreyle verilir.
6458 YUKK 31. madde kapsamında KKTC vatandaşlarına 5 yıllık süreler ile ikamet izni düzenlenebilir.
Yapılacak olan sağlık sigorta şirketinin 1+1 yıllık sigorta yapması halinde 2 yıl ikamet izni talebinde bulunulabilir yada 2 yıllık Genel Sağlık Sigortası yaptırılabilir.
Kısa dönem ikamet izinleri kural olarak en fazla 2 yıl olacak şekilde verilebilmektedir. İkamet iznin düzenlenmesinde sürenin tayini idarenin takdirindedir. Ayrıca kısa dönem ikamet izni Türkiye'de çalışmayan ancak Bakanlar Kurulunca belirlenecek kapsam ve tutarda yatırım yapacaklar ile bunların yabancı eşi, kendisinin ve eşinin ergin olmayan veya bağımlı yabancı çocuğuna; Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarına en fazla 5 yıllık sürelerle verilebilir.
Kısa dönem ikamet izinleri kural olarak en fazla 2 yıl olacak şekilde verilebilmektedir. İkamet iznin düzenlenmesinde sürenin tayini idarenin takdirindedir. Ayrıca kısa dönem ikamet izni Türkiye'de çalışmayan ancak Bakanlar Kurulunca belirlenecek kapsam ve tutarda yatırım yapacaklar ile bunların yabancı eşi, kendisinin ve eşinin ergin olmayan veya bağımlı yabancı çocuğuna; Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti vatandaşlarına en fazla 5 yıllık sürelerle verilebilir.
İkametgâhlarını ikamet izni aldıkları ilden başka bir ildeki adrese taşıyan yabancılar, taşındıkları ilde ikamet etmek üzere yeni bir ikamet izni almak amacıyla en geç 20 iş günü içinde başvuruda bulunurlar. Bu işlemde, ikamet izin türü değişmiyorsa yeni bir ikamet izin belgesi düzenlenmekle birlikte, harcı ödenmiş olan süre, tekrar harca tabi tutulmaz. İkametgâh adresinizi bulunduğunuz il sınırları içerisinde başka bir adrese taşıdı iseniz 20 iş günü içerisinde yeni adresinizi bulunduğunuz il göç idaresi müdürlüğüne bildirmeniz yeterlidir. Bu durumda yeni bir ikamet izni belgesi düzenlenemeyecek olup mevcut ikamet izin belgenizle ülkemizde kalmaya devam edebilirsiniz.
Uzatma başvuruları, ikamet izni süresinin dolmasına 60 gün kalmasından itibaren ve her koşulda ikamet izni süresi dolmadan once yapılır.
Online ödemelerde bir sefere mahsus çıktıyı "Alındıyı İndir (PDF)" sekmesinden alabilir. Alınamadıysa eğer " https://spos.gib.gov.tr/Spos/Sorgu" sayfasından tahakkuk numarası ile ödeme çıktısı alınabilir.
Türk okul veya fakültelerinde okuyan öğrencilere ikamet izni harçsız olarak düzenlenir. Bu okullar dışında kalan konsolosluk, büyükelçilik okulları ve uluslararası okullar gibi Türk okulu sayılmayan okulların öğrencilerinden ikamet izni harcı alınır.
Öğrenci ikamet iznine sahip olan yabancının aile ikamet izni alma koşullarının ortaya çıkması ve başvurması halinde, bu kişiye aile ikamet izni düzenlenebilir. Ayrıca öğrenci ikamet izni koşullarını taşımaya devam ettiği sürece öğrenci ikamet izninin sağladığı haklardan aynen yararlanır. Yabancı dilerse öğrenci ikamet izniyle de yasal kalışına devam edebilir.
Mezun olan öğrencilerin ikamet izinleri mezuniyet tarihi itibarıyla kesilir ve 10 gün içinde yeni kalış amacına uygun ikamet izni için başvuruda bulunması gerekir. Normal eğitim süresinde mezun olamayan öğrencinin ikamet izni en fazla birer yıllık sürelerle ve azami eğitim süresini aşmayacak şekilde uzatılır.
Özel öğrencilik, açık öğretim veya uzaktan eğitim gerekçesiyle öğrenci ikamet izni verilmez. Şartlarını taşıdığınız diğer ikamet izni türlerinden birine başvurmanız gerekmektedir.
Pasaport değişikliği yapan yabancıların 20 iş günü içerisinde valiliğe (İl Göç İdaresi Müdürlüğüne) bildirilmesi gerekmektedir.
Türkiye'ye giriş yaptığınız pasaport türü bilgisini(Hususi, Umuma Mahsus, Diplomatik teyidi sağlanmalı) girmeniz gerekmektedir. Özel bir durumunuz neticesinde edinilen bir pasaport değilse umuma mahsus seçeneğinin işaretlenmesi gerekmektedir. Pasaport/seyahat belgesi alanına Türkiye'ye giriş yaptığınız pasaport bilgisini girmeniz gerekmektedir. Ülkemize giriş yapmış olduğunuz pasaportun süresinin sona ermesi veya kaybolması nedeniyle ülkemizden çıkış yapmaksızın yeni bir pasaport temin etmiş olmanız halinde Türkiye'ye en son giriş yaptığınız pasaport bilgilerinizi sisteme girmeniz gerekmektedir. Geçerlilik tarihine ise yeni pasaportunuza ait bilgiyi yazabilirsiniz. Çifte vatandaşlığınızın bulunması durumunda ülkemize en son giriş yaptığınız pasaport bilgileriniz ile işlemlerinize devam etmeniz gerekmektedir.
Başvurunuz işleme alınmaz. Yasal süreniz devam ediyor ise yeni bir randevu alarak randevunuza katılabilirsiniz. Yasal süreniz sona ermiş ve ilk başvuru yapmış iseniz vize ihlalinden, uzatma başvurusu yapmış iseniz ikamet izni ihlalinden hakkınızda işlem yapılır.
Randevu tarihinden önce vize ve ikamet izni süresi biten yabancılar, başvuru formu ile randevu gününe kadar ülkemizde kalışınıza izin verilir.
Bu durumda öncelikli olarak ilgili sigorta şirketinizle iletişim kurarak poliçe numarası/sigorta şirketi ismi/yenileme numarası/ başlangıç- bitiş tarihi bilgilerini temin ederek bu bilgilerle veri girişi yapmanız gerekmektedir. Ayrıca Sigorta poliçesinde yenileme numarası yazmaması halinde yabancı o sigorta şirketinden ilk defa sigorta yaptırmışsa yenileme numarasını 0 olarak ikinci defa yaptırmışsa yenileme numarasını 1 olarak, üçüncü defa yaptırmış ise yenileme numarasını 2 olarak girmelidir. Ayrıca poliçede yer alan harflerle değil sadece sayı ile giriş denenmelidir. Detaylı bilgi için sigorta şirketiniz ile görüşmeniz gerekmektedir.
Şartlı giriş yaptığınız takdirde 10 gün içinde www.goc.gov.tr adresinde bulunan e-İkamet sekmesinden ikamet izni için başvurmanız gerekmektedir .
Taşınmazı bulunan yabancı tarafından yapılan ikamet izni başvurularında; taşınmazın konut olması ve bu amaçla kullanılması gerekir. Aile üyelerinin konut üzerinde paylı veya elbirliğiyle mülkiyet hakkına sahip olmaları durumlarında, aile üyeleri de bu bent kapsamında ikamet iznine başvurabilir.
Ülkemizde aile ikamet izni ile kalan yabancı çocuklar öğrenim haklarından faydalanabilirler. Bu yabancıların ayrıca başka bir ikamet izni almalarına gerek yoktur. Anne/babası yanında bulunmayan ve öğrenci ikamet izni alacak 18 yaşından küçük çocuklardan ikamet izni başvurularında her durumda muvafakat belgesi, doğum belgesi ve taahhüt belgesi istenilmektedir. Bununla birlikte amacına uygun vize şartı ilk ve ortaöğrenim seviyesinde öğrenim görecek yabancılardan istenilmeye devam edilmektedir. Öte yandan bu kapsamdakilere verilecek ikamet izinleri bir eğitim-öğretim yılının başlangıcından diğer eğitim-öğretim yılının başlangıcına kadar birer yıllık sürelerle düzenlenmektedir. (Kamu kurum ve kuruluşları aracılığıyla gelerek Türkiye'de öğrenim görecek yabancılara öğrenim süresince ikamet izni verilebilir.)
Doğrudan Türkçe öğrenme kursuna kayıt olmanız durumunda ülkemize Türkçe dil kursu vizesi veya öğrenim vizesi ile gelmiş olmanız kaydıyla kısa dönem ikamet izni alabilirsiniz. Bununla birlikte bu izin yalnızca 2 defa verilebilmektedir. Üniversiteye kaydolup üniversiteniz tarafından TÖMER'e yönlendirilmişseniz durumunuzu belgelemeniz kaydıyla bir sonraki eğitim öğretim döneminin başlangıcına kadar Öğrenci İkamet İzni düzenlenmektedir. Öğrenim amaçlı vize alarak ülkemize gelen ancak Türkçe seviyesi yeterli olmadığı için üniversiteye kayıt yaptırmayıp Türkçe öğrenme kursuna yönlendirilen yabancı öğrencilerden şartlarını taşıyanlara kısa dönem ikamet izni verilebilmektedir.
Hastanede düzenlenen doğum belgesiyle ebeveyinlerinin yasal süresine bağlı olarak Türkiye'de 6 ay kalabilir. Bu süre içinde pasaport alınarak doğum tarihinden başlatmak kaydıyla ikamet izni başvurusu yapılmalıdır. Hastane dışında doğan çocuklar için muhtarlıktan düzenlenecek belge alınması gerekmektedir.
Türkiye'de doğan yabancı çocuklar, seyahat belgesi düzenlenip ikamet izni başvurusu yapılana kadar doğum belgeleriyle anne veya babanın geçerli ikamet izni süresine bağlı olarak Türkiye'de kalabilirler. Doğum belgesi tek başına Türkiye'ye giriş ve Türkiye'den çıkış hakkı vermez. Bu çocuklar için yüz seksen gün içinde durumlarına uygun ikamet izni alınması zorunludur. İkamet izni, çocuğun doğum tarihinden itibaren geçerli olacak şekilde düzenlenir
Vatansız kişi kimlik belgesi ikamet izni yerine geçmekte olup ikamet izni talebi bulunmanız halinde şartlarını taşıdığınız bir ikamet iznine başvuru yapma hakkınız bulunmaktadır.
02.05.2019 tarihi itibariyle geçerli olmak üzere ikamet izni başvurularında tüm iller için (81 İl) uzatma başvurularında posta usulüne son verilerek randevu sistemine geçilmiştir. Uzatma başvurusu yapan yabancıların başvuru formlarında belirtilen randevu gün ve saatinde başvuru yaptıkları il göç idaresi müdürlüklerinde hazır bulunmaları gerekmektedir.
Kanunda belirtilen süreler dahilinde herhangi bir sınırlama olmaksızın giriş-çıkış yapılabilir.
Uzun dönem ikamet iznine geçişte aranan şartlar: a) Kesintisiz en az sekiz yıl ikamet izniyle Türkiye'de kalmış olmak b) Son üç yıl içinde sosyal yardım almamış olmak c) Kendisi veya varsa ailesinin geçimini sağlayacak yeterli ve düzenli gelir kaynağına sahip olmak ç) Geçerli sağlık sigortasına sahip olmak d) Kamu düzeni veya kamu güvenliği açısından tehdit oluşturmamak. Göç Kurulunun belirlediği şartlara sahip olması nedeniyle uzun dönem ikamet izni verilmesi uygun görülen yabancılar için birinci fıkranın (d) bendi dışındaki şartlar aranmaz.
Vize-vize muafiyet süresi bittikten sonra 10 gün içinde yapılan online başvurular değerlendirmeye alınır.
İhlal durumunda cezalı harç tutarı istenilmektedir. Harç tutarları ülkelerle yapılan anlaşmalar çerçevesinde belirlendiğinden her ülke açısından farklılık göstermektedir. Ayrıca ihlal edilen süre, uyruk ve yaş durumu açısından da farklılık söz konusudur. Para cezaları ülkemizden çıkış yaptığınız sırada hudut kapılarında öğrenilebilmektedir.
Haklarında işlem tesis edildikten sonra tutuklu veya hükümlü olarak cezaevinde kalanlar vize yahut ikamet izni ihlali yapmış sayılmazlar. İşlem tesis edilmeden önce vize veya ikamet izni ihlali varsa, ihlalde bulunulan süreler için genel hükümlere göre işlem yapılır varsa ikamet izinleri iptal edilir.
Hayır, öyle bir ikamet türü bulunmamaktadır. Şartlarını taşıdığınız bir ikamet iznine başvuruda bulunabilirsiniz.
Özel öğrencilik, açık öğretim veya uzaktan eğitim gerekçesiyle öğrenci ikamet izni verilmez.