İnsan ticareti mağdurları için acil ve ihbar çağrıları için Yabancılar İletişim Merkezi (YİMER 157) ile iletişime geçebilirsiniz.
Türk Ceza Kanunu'nun 79. maddesinde göçmen kaçakçılığı suçu düzenlenmektedir. Buna göre doğrudan veya dolaylı olarak maddi menfaat elde etmek amacıyla; bir yabancının rızasıyla ülkeye girmesine imkan sağlayan veya Türk vatandaşı ya da yabancının yasa dışı yollarla yurt dışına çıkmasına imkan sağlayan kişi göçmen kaçakçılığı suçu kapsamında değerlendirilebilir. Cezası: Üç yıldan sekiz yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezası) İnsan ticareti suçu da Ceza Kanunu'nun 80. maddesinde hüküm altına alınmıştır. Buna göre kişinin iradesini etkisiz hale getirerek (baskı, tehdit, aldatma, çaresizlikten yararlanma, kandırma vb.); • Bir kişiyi fuhuş yapmaya, çalışmaya, organ çıkarımına zorlamak, • Kişiyi dilendirmeye, hizmet etmeye, esarete tabi tutmaya, • Yasadışı evlat edinme veya çocuk işçiliği sağlamak amacıyla insanları ülkeye getirmek, ülkeden çıkarmak, temin etmek, bir yerden başka bir yere götürmek, barındırmak, bu amaçlardan biriyle, insan ticareti amacıdır. İki suç arasındaki farklar değerlendirildiğinde; I. İnsan ticareti suçu ile göçmen kaçakçılığı (insan kaçakçılığı) suçu arasındaki en önemli fark "rıza" unsurudur. Göçmen kaçakçılığında kişi kaçakçıya bir ücret ödeyerek rızasıyla başka bir ülkeye götürülmesini sağlar, ancak ticarette ya rıza yoktur ya da iradesini etkisiz hale getirerek elde edilmiş bir rızadır. II. Her iki suç da sınır aşan niteliktedir. Göçmen kaçakçılığında suçun sınır aşan boyutu zorunlu iken, insan ticareti mutlaka sınır aşan olmak zorunda değildir. III. İnsan ticareti kişilerin hak ve özgürlüklerine karşı işlenen bir suçken, göçmen kaçakçılığı devlete karşı işlenen bir suçtur. IV. Kaçakçı ile göçmen arasındaki ekonomik ilişki göçmen kaçakçıya parayı ödedikten sonra sona erer, ancak insan ticaretinde ekonomik ilişki süreklidir. Tüccar mağdurdan uzun süre gelir elde etmeye devam eder.
• Forcing a person to prostitution, to work, removal of organs,
• To make the person beg, serve, subject to captivity,
• Providing an illegal adoption or child labor,
to bring people into the country to take them out of the country, to supply them, to take them from one place to another, to host them, with one of these aims, is the purpose of human trafficking.
When the differences between the two crimes are evaluated;
I. The most important difference between the crime of human trafficking and the crime of migrant smuggling (human smuggling) is the "consent "element. In the case of migrant smuggling, the person pays the smuggler a fee to be taken to another country with his or her consent, but there is either no consent for trafficking or a consent obtained by disabling one's will.
II. Both crimes are transboundary. While the transboundary dimension of crime is essential for migrant smuggling, human trafficking does not necessarily have to be transboundary.
III. Human trafficking is a crime against the rights and freedoms of people, while migrant smuggling is a crime against the state.
IV. The economic relationship between the smuggler and the immigrant ends after the immigrant pays the smuggler, but the economic relationship in human trafficking is continuous. The merchant continues to earn income from the victim for a long time.
İnsan taciri; zorla çalıştırma, zorla hizmet ettirme, fuhuş yaptırma, esarete tabi tutma ve vücut organlarının çıkarılması amaçlarıyla insanları kaçırma, bir yerden başka bir yere götürme, nakletme, barındırma veya teslim alma yollarıyla temin eden kişidir.
İnsan ticareti mağduru olan ya da mağdur olduklarına dair güçlü delil bulunan yabancılara, maruz kaldıkları olumsuz deneyimin etkisinden kurtulmalarını ve yetkili makamlarla işbirliği yapıp yapmayacakları konusunda düşünmelerini sağlamak amacıyla valiliklerce otuz gün geçerli ikamet izni verilir. Düşünme ve yansıtma süresine tanınan ikamet izni, mağdurun güvenliği, sağlığı veya özel durumu nedenleriyle altı aylık sürelerle yenilenebilir. Ancak toplam süre hiçbir şekilde üç yılı geçemez.
İyileşme ve düşünme imkânı sağlamak amacıyla verilen oturma izni, mağdurun güvenliği, sağlığı veya özel durumu nedeniyle altışar aylık sürelerle yenilenebilir. Ancak, toplam süre hiçbir durumda üç yılı geçemez.
Mağdurun; destek programından yararlanmak istememesi, iradesinin etkisiz hale getirilmesi dışında kendi isteğiyle suç faillerini yeniden temasa geçmesi, haber vermeden sığınağı terk etmesi, destek programında alınan tedbirlere uymaması, yetkililerle işbirliği yapmaması, kişinin mağdur olmadığının belirlenmesi, gerçek dışı bilgi beyan ettiğinin belirlenmesi durumunda Başkanlık uzmanının değerlendirme raporu doğrultusunda destek programı sonlandırılabilir.
İnsan ticareti mağdurları için ikamet izni bulunan yabancılar, öğrenci ikamet izni alma şartları oluştuğunda öğrenci ikamet iznine geçmeden iznin sağladığı haklardan yararlanabilirler.
İlk olarak otuz günlük süre için verilen, toplam süresi üç yılı geçmeyen, her defasında maksimum altı ay olmak üzere yenilenebilir.
İnsan ticareti mağdurları için ikamet izni verilmesinde diğer ikamet izni türlerine bağlı şartlar; geçerli pasaport, vize, geçim kaynağı, adres tescili, sağlık sigortası, çıkış kararı veya giriş yasağı bulunmaması aranmaz.
İnsan Ticareti ile Mücadele ve Mağdurların Korunması Hakkında Yönetmelik'in 28. maddesi mağdurlara sağlanacak destek hizmetlerini güvence altına alır. Buna göre; Mağdur destek programı düşünme, soruşturma ve kovuşturma süresinde ve sonrasında mağdurun güvenliği, sağlığı ve özel durumu dikkate alınarak bilgi ve rızası temelinde sağlanır. Bu program kapsamında; • Gönüllü ve güvenli geri dönüş vatanına veya üçüncü bir ülkeye, • Sığınaklarda veya güvenli yerde barındırma, • Sağlık hizmetlerine erişimi sağlama, • Psiko-sosyal destek, • Sosyal hizmet ve yardımlara erişim, • Mağdurların hukuki yardıma erişimi ve hukuki hakları konusunda danışmanlık ve bilgilendirme sağlama, • Eğitim ve öğretim hizmetlerine erişim konusunda rehberlik, • Mesleki eğitim ve işgücü piyasasına erişim desteği, • Temel ihtiyaçları karşılamak için geçici mali destek sağlamak amacıyla 29/5/1986 tarihli ve 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu hükümlerine uygun olarak mali destek konusunda gerekli rehberlik sağlama, • İlgili sivil toplum kuruluşları ile uluslararası ve hükümetlerarası örgütlerin sağladığı danışmanlık hizmetlerine erişim, • Tercümanlık hizmetleri sağlama, • Rızasıyla vatandaşı olduğu ülkenin büyükelçilik veya konsolosluğunu bilgilendirme, • Vatandaşı olduğu ülkenin büyükelçilik veya konsolosluk makamlarıyla görüşme imkanı, • Kimlik belirleme ve seyahat belgelerinin temin edilmesinde yardım sağlama.
• Voluntary and safe return to the home country or to a third country,
• Shelter in shelters or safe place,
• Ensuring access to health services,
• Psycho-social support,
• Access to social services and benefits,
• Providing counseling and information on access to legal aid and legal rights of victims,
• Guidance on access to education and training services,
• Support for vocational training and access to the labor market,
• Providing necessary guidance on financial support in accordance with the provisions of the Law On Social Assistance and Solidarity, dated 29/5/1986 and numbered 3294, in order to provide temporary financial support to meet the basic needs,
• Access to consultancy services provided by relevant non-governmental organizations and international and intergovernmental organizations,
• Providing interpreting services,
• Informing the embassy or consulate of the country of nationality with his consent,
• The opportunity to meet with the embassy or consular authorities of the country of nationality,
• Providing assistance with identification and supply of travel documents.
Olası veya tespit edilen mağdurlar Başkanlığa ait sığınaklarda, mümkün değil ise kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşlarına ait sığınaklarda veya benzer hizmet veren kuruluşlardan birinde yerleştirilir. Sığınakların yeri gizli tutulur.
Gönüllü ve Güvenli Geri Dönüş Programı ile yabancı mağdur talebi üzerine ülkesine veya güvenli üçüncü bir ülkeye iade edilebilir.
Kişilerin zorla veya tehdit kullanarak ya da diğer zorlama biçimleri, kaçırma, hile, aldatma, gücün kötüye kullanılması veya çaresizlikten yararlanma ya da başkası üzerinde denetimi olan bir kişinin rızasını elde etmek için o kişiye veya başkalarına ödeme yapılması veya çıkar sağlanması suretiyle istismar amaçlı olarak kişilerin temini, nakledilmesi, devredilmesi, barındırılması veya teslim alınmasıdır.
İnsan ticareti konusundaki şüphelerinizi Türkiye Cumhuriyeti Kolluk Kuvvetlerine veya Göç İdaresi Başkanlığı YİMER 157'yi arayarak bildirebilirsiniz. YİMER 157, Türkçe, Arapça, İngilizce, Rusça, Farsça ve Almanca dillerinde 7/24 hizmet vermektedir.
Hem uluslararası hem de ulusal mevzuatta insan ticareti konusunda önemli düzenlemeler bulunmaktadır. Uluslararası mevzuat bağlamında Birleşmiş Milletler Sınır Aşan Örgütlü Suçlarla Mücadele Sözleşmesi'ne ek olarak Palermo Protokolü olarak da bilinen Kişilerin Özellikle Kadın ve Çocukların Ticaretini Önleme, Durdurma ve Cezalandırma Protokolü ile Avrupa Konseyi İnsan Ticareti ile Mücadele Sözleşmesi önemli düzenlemelerdir ve Türkiye her iki anlaşmaya da taraftır. Ulusal mevzuat açısından suçları tanımlayan ve cezai yaptırımları belirleyen Türk Ceza Kanunu ile mağdur destek hizmetlerinin standartlarını belirleyen Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu ve İnsan Ticareti ile Mücadele ve Mağdurların Korunması Hakkında Yönetmelik kapsamlı düzenlemelerdir.
Ulusal mevzuat açısından, suçları ve cezai yaptırımları tanımlayan Türk Ceza Kanunu, mağdur destek hizmetlerinin standartlarını belirleyen Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu ve İnsan Ticaretiyle Mücadele ve Mağdurların Korunması Hakkında Yönetmelik kapsamlı düzenlemelerdir.
İnsan ticareti mağdurları için acil ve ihbar çağrıları için Yabancılar İletişim Merkezi (YİMER 157) ile iletişime geçebilirsiniz.
1. Kişi iradesini etkisiz hale getirerek (baskı, cebir, aldatma, şiddet vb.) işe alınmış,
2. Hedef ülkeye götürülürken pasaport, uçak bileti vb. masraflar tüccarlar tarafından karşılanmış,
3. Kaynak ülkeden gelme / kaynak ülkelerden birinin vatandaşı olma,
4. Yoksulluk sınırının altında veya yaşam standartlarının altında yaşama,
5. Aile ve yakın çevresiyle sınırlı veya hiç ilişki kurmaması veya iletişim halinde olmaması
6. Türkçe bilmemesi veya sadece belirli bir meslek grubuyla ilgili kelimelere hakim olması,
7. Pasaport, kimlik kartı, seyahat gibi belgelerin sahte olması ve bu belgelerin yetkililere teslim edileceği konusunda tehdit edilmesi.
8. Pasaport, kimlik veya seyahat belgelerinin başkaları tarafından alıkonulması/alıkonulmuş olması
9. Kendisine veya ailesine, yakın çevresine ve/veya sevdiklerine şiddet uygulanmış olması veya tehdit edilmesi/korkutulması
10. Yetkililere güvenmemesi
11. Yetkililere teslim edilmekle tehdit edilmesi
12. Genellikle yalnız olmaması, üçüncü şahısların eşlik etmesi ve eylemlerinin doğrudan veya dolaylı olarak kontrol edilmesi
13. Başkalarına durumu hakkında söylemekten korkması
14. Kendisini ifade etmesine izin verilmemesi veya üçüncü şahısların hazır bulunması
15. Özgürce konuşamaması,
16. Ev veya iş adresini bilmemesi
17. Çalışma yerinde veya yaşadığı yerlerde tasarlanmış güvenlik önlemlerine tabi tutulması (örn. ışık geçirmeyen pencereler, ahşap pencere ve kapılar, dikenli teller, güvenlik kameraları vb.)
18. Çeşitli nedenlerle ödenemeyecek miktarlarda borçlandırılması,
19. Hakaret, istismar, tehdit veya şiddete maruz kalması
İnsan ticareti mağdurları için acil ve ihbar çağrıları için Yabancılar İletişim Merkezi (YİMER 157) ile iletişime geçebilirsiniz.
İnsan ticareti mağdurları için acil ve ihbar çağrıları için Yabancılar İletişim Merkezi (YİMER 157) ile iletişime geçebilirsiniz.
İnsan ticareti mağdurları için acil ve ihbar çağrıları için Yabancılar İletişim Merkezi (YİMER 157), Polis Acil Hat 155, Jandarma Bildirim Hattı 156, Sahil Güvenlik Bildirim ve İstek Hattı 158 ile iletişime geçebilirsiniz.